Miten erottua joukosta? Rohkeasti yrityksen ydinviestiä ja tarinaa terävöittämään.
Ydinviestit muodostavat viestinnän kivijalan ja niitä on tärkeä tuoda esiin kaikessa suullisessa, kirjallisessa ja visuaalisessa viestinnässä. Ne antavat viestinnän sisällöille suunnan. Sisällöt antavat suunnalle konkretian. Yrityksen arkisetkin tapahtumat linkittyvät ydinviesteihin.
Ydinviesti voi olla lyhyt tarina, muutama lause tai yksittäisiä sanoja. Se elää ja muovautuu kohderyhmän mukaan, mutta se tiivistää kaiken sen, mikä viestinnän tavoitteisiin on kirjattu. Viestejä, joita toivot yleisösi kuulevan ja muistavan.
Muutamalla muistisäännöllä pääset nopeasti viestin terävöittämisen ytimeen:
Tarjoa kuulijallesi hyötyä
Yrityksesi ja palvelusi ovat ainutlaatuisia. Mieti millaista hyötyä asiakkaillesi tuotat.
Laita kohderyhmähattu päähän
Onko yritykselläsi monia erilaisia kohderyhmiä? Useimmilla on! Hio viestisi eri yleisöä puhuttelevaksi, mutta muista silti, että kaikki viestit vahvistavat aina yhtenäistä tarinaa.
Yksinkertainen on kaunista
Ole selkeä, vältä ammattislangia, jargoniaa ja kapulakieltä. Varmista, että mahdollisimman suuri joukko ihmisiä ymmärtää sanomasi.
Herätä tunteita
Faktat unohtuvat helpommin kuin koetut tunteet. Miten voit herätellä kuulijan tunteita?
Testaa, testaa, testaa
Siedä keskeneräisyyttä ja testaa viestejäsi kohderyhmilläsi. Herättikö viestisi niitä tunteita, joita halusitkin. Jos ei, palaa kohtaan yksi.
Jos tuntuu, että viestintää olisi varaa terävöittää, ota rohkeasti yhteyttä. Kaivetaan yhdessä ydinviestin ydintä esiin!